مه

وبلاگ شخصی اسحاق رهنما

مه

وبلاگ شخصی اسحاق رهنما

پذیرفتن یک " جهان مه آلود" ،
تواضع " ندانستن"،
هیجان " واهمه داشتن"،
انگیزه " شکافتن و دریافتن"،
و از همه مهمتر،
آرامش "لبخند زدن" به رگهای برآمده گردن فال گیران کنار جاده را
"کم کم" هدیه می کند.


آخرین مطالب

۴ مطلب در دی ۱۳۹۲ ثبت شده است

  

   حتی اگر خدا خود  تحمّل هم نشینی با "تنگ نظران " را در آن دنیا داشته باشد، خیلی بعید است که دوباره این  خیل عظیم بندگان مظلوم خود را، بندگان محکوم شده به تحمّل تنگ نظری های این شاخص های حق و باطل را، به همزیستی دوباره آنها در بهشت مبتلا کند.

  " راوی می گوید در اینجا حضرت (علیه ما علیه) سکوتی عمیق فرموده  و بعد از خاراندن پشت گوشش  ادامه داد : "

   "لیس للانسان الا ما سعی !  "  ماحصل زندگی یک انسان میزان حرکت او از تنگ نظری ها به سوی افقی وسیع تر است. به هر میزان افق وسیع تر باشد انسان به خدا شبیه تر است. 

 

اسحاق رهنما
۲۵ دی ۹۲ ، ۲۲:۲۷ موافقین ۱ مخالفین ۰


 در فرهنگ مسیحیان کاتولیک،  قدیسان زیادی وجود دارد که تخصص های وِیژه ای دارند. مثل این قدیس که مجسمه اش در ورودی شهر کوچک و تاریخی واربورگ آلمان قرار گرفته :

این قدیس قرار بوده شهر را از سیل  و هم چنین مردم  را از " زبان بد "  محافظت کند.

هنوز هم نفوذ دین و  نهاد های دینی، در آلمان  بسیار بالاست. در یک نظر سنجی تا سال 2006،(تا قبل از رسوایی های جنسی کشیشان کاتولیک و مشخص شدن لاپوشانی واتیکان در این موضوع )،  کشیش بودن چهارمین شغل مورد احترام مردم آلمان بود. کاتولیک ها هر ساله مالیات زیادی به کلیسا می پردازند که عامل قدرت و نفوذ بسیار بالای کلیسا در آلمان شده است. تعطیلات رسمی مذهبی متعددی در سال وجود داشته و برنامه های رادیویی و تلویزیونی دینی، همراه با پخش مستقیم مراسم کلیسا در مناسبات، در اینجا هم وجود دارد ( البته نه از همه شبکه ها و به شکل همزمان! ) . حزب مرکل که این دوره هم به پیروزی تقریبا مطلق رسید یک حزب دموکرات مسیحی است و مرکل هم خودش را یک مسیحی معتقد معرفی می کند. تمایلات معنوی در بین مردم و جوانان رو به رشد بوده، ولی  نفوذ دین نهادی - کلیسایی در نظرسنجی ها کاهش نشان می دهد. سکولاریسم آلمانی ( جدایی نهادهای دینی از نهاد های سیاسی ) بسیار متفاوت از مشابه فرانسوی خود است و نه دین ستیز که  حامی دین در عرصه عمومی است. با این حال نهادی های دینی آزادانه در مطبوعات و تلویزیون مورد نقد واقع می شوند و برنامه های طنز زیادی به نقد شرایط حاکم بر کلیسا می پردازند. رسوایی مالی اخیر بیشاپ لیمبورگ در صرف هزینه میلیونی برای ساخت خانه خود از مواردی بود که تا مدتها موضوع نقد و طنز در رسانه های آلمانی زبان بود.

آلمان هزینه های زیادی در جنگ های مذهبی پرداخته و فقط در یک مورد، در قرن هفدهم، در یک دوره سی ساله، دو سوم مردم آلمان در جنگ کاتولیک ها و پروتستان ها از بین رفتند. فراز و نشیب  سیصد ساله اختلافات مذهبی،  تاثیر زیادی در شکل گیری فرهنگ امروز  اجتماعی و دینی مردم آلمان داشته است.

اسحاق رهنما
۱۵ دی ۹۲ ، ۲۰:۵۹ موافقین ۲ مخالفین ۰

برخوردی که با یهودیان آلمانی در زمان نازی ها صورت گرفت، بخش جدایی ناپذیری از فهم امروز مردم آلمان از تاریخ خودشان شده است. در بسیاری از شهر های آلمان یادبودی برای قربانیان یهودی آن شهر همراه با مشخصات آنها وجود دارد.

 

مثلا در این تابلو یاد بود، مشخصات یهودیان ساکن شهر کوچک "واربورگ" نوشته شده است که در بین سالهای 1933 تا 1945 قربانی شده اند. بالای یادبود از سیر برخورد با آنها  گفته شده " به حاشیه راندن ، مورد تعقیب واقع شدن ،اخراج و  بعد هم به قتل رسیدن".  در سمت راست این یادبود این اعتراف تکان دهنده  نوشته شده که " رنج شما از میان ما آغاز شد " .

  

حتی در دیدنی های یک شهر هم این مسئله را پر رنگ کرده اند. مثلا در این تابلو نوشته شده  که این خانه متعلق به یک فروشنده یهودی بوده که اخراج و بعد هم به قتل رسیده . یا نوشته ای که مکان کنیسه به آتش کشیده شده در آن زمان را نشان می دهد. هنوز هم پیران زیادی در هر شهر وجود دارند که این قربانیان را به یاد دارند. شبکه های تلویزیونی آلمان هم هر از گاهی برنامه هایی با شاهدان آن وقایع، قربانیان جان بدربرده و حتی گاهی اعضای سابق حزب نازی ها برگزار می کند. مثلا مصاحبه با مارسل رایش رانیسکی که خانواده اش قربانی هولوکاست بودند و خودش هم مدت زیادی در یک زیرزمین با همسرش مخفی شده بود.  

مسئله هولوکاست با تار و پود تاریخ این سرزمین آمیخته شده و آثار آن مانند آثار جنگ تحمیلی در کشور ما، در بسیاری از ابعاد زندگی آلمانی ها مورد مشاهده است.  چندی پیش گونتر گراس از بزرگترین نویسندگان آلمانی ، شعری  نوشت در نقد اسرائیل و رفتاری که به بهانه برنامه هسته ای با ایران می شود،  که سر و صدای زیادی در آلمان به پا کرد و این نویسنده به شدت مورد هجوم و نقد واقع شد.  این که حتی  از چنین نویسنده ای ، کوچکترین نقدی  بر علیه اسرائیل تحمل نمی شود، نوعی سوء استفاده از  حساسیت مسئله هولوکاست در اینجاست. مسئله ای که مانند زخمی عمیق بر وجدان تاریخی آلمان سنگینی کرده و مورد سوء استفاده سیاسی هم واقع می شود، تا جایی که مثل خیلی از کشورهای دیگر، هولوکاست امروز فلسطین، یا به قول کارتر ،" آپارتاید " حاکم بر مردم فلسطین ،وجدانی را به درد نمی آورد.  بشر همیشه قربانی تغییر اولویتها بوده و خواهد بود. 

اسحاق رهنما
۱۴ دی ۹۲ ، ۲۲:۲۳ موافقین ۲ مخالفین ۰

شاید بتوان تفاوت نظارت دولتی در آلمان و ایران را  در یک جمله کلی و نه چندان دقیق  خلاصه کرد " هر آنچه در ایران مورد سخت گیری است در آلمان چندان اهمیتی نداشته و هر آنچه در آلمان تحت نظارت شدید بوده ،در ایران یا اصلا به ذهن نرسیده یا با یک لبخند و تلفن  قابل حل است. " 

این عکس از یک کوچه در یک مرکز شهر گرفته شده است.  خانه هایی که در زمینه این عکس نشان داده شده اند، مثل بسیاری دیگر از خانه های دیگر در شهر های مختلف آلمان تحت نظارت سخت گیرانه ای قرار دارند و هر کسی نمی تواند در نمای بیرونی و حتی تعمیرات داخلی، روح تاریخی آنها را نادیده بگیرد. یکی از دوستان ما که در اینجا صاحب چنین خانه هایی است حتی اجازه  رنگ کردن دستشویی خانه را ندارد .  این سخت گیری های نظارتی - که گاه بسیار آزار دهنده بوده -  باعث شده که شهر های آلمان در عین مدرن بودن ، فرهنگ و تاریخ آلمان را هم در خود حفظ کرده و هر شهر با شهر دیگر متفاوت شود و روح خاص و ویژه ای  بر خیابانها و خانه های آن حاکم باشد. این در حالی است که تمام این شهر ها گاهی تا صد در صد بعد از جنگ تخریب شده بودند، ولی در بازسازی آنها به تمام جزئیات تاریخی نماها دوباره دقت شده و همین باعث شده که هر شهر هویت خاص خودش را حفظ کند.( باید توجه داشت که  یکسان سازی  یا به عبارتی "آسفالت فرهنگی" شهر ها و فرهنگ های مختلف، هویت های سنتی را سست می کند و  سست شدن هویت های سنتی یکی از عوامل رشد بنیادگرایی  است). 

نکته قابل توجه اینکه، به قول یکی از دوستان ، نمای بسیاری از  خانه های ایرانی، بسیار گران قیمت و هر کدام به تنهایی بسیار زیباست ولی در فضای کلی شهر هیچ تناسبی بین آنها وجود ندارد. هر خانه به تنهایی زیباست ولی در مجموعه شهر نا زیبا. این امر دقیقا در اینجا برعکس است. یعنی بسیاری از خانه ها به دلیل هزینه بالا، فاقد نمای خاصی هستند و به تنهایی زیبایی خاصی نداشته ، ولی در مچموعه زیبایی شهر سهیمند. 

این عکس از  پنجره یکی از همین خانه هاست. تزئیین پنجره برای رهگذران یک فرهنگ عمومی در چند کشور از جمله سوئد، دانمارک و آلمان است.  پنجره های تزئین شده همراه با باغچه های  آراسته شده، که معمولا با دقت و هزینه بالا صورت می گیرد، به هر کوچه و خیابان نمایی زیبا و منحصر به فرد داده، طوری که ، معلوم نیست که خانه ها باغچه دارند یا در باغی تعدادی خانه ساخته اند . این فرهنگ عمومی خانه سازی که همراه است با سخت گیری دولتی از یک طرف ( با هدف حفظ روح تاریخی و استانداردهای ویژه  )  و فرهنگ عمومی از طرف دیگر ( تزیین پنجره ها و با غچه ها ) ،  تاثیر زیادی در زندگی و  رفتار  اجتماعی یک فرد  و احساس آرامش خانواده ها، کودکان و پیران ایجاد کرده است.  چنانچه در جامعه شناسی شهری گفته شده :  " نوع شهر سازی می تواند نوع رفتار انسانی  را تغییر دهد ".  

 

این زیبا سازی در قبرستان ها هم به شدت مورد توجه است:

 

اسحاق رهنما
۱۳ دی ۹۲ ، ۲۲:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۱